אחד החוקים החשובים ביותר בענף התעופה נחקק בשנת 2012 ביוזמת חבר הכנסת אחמד טיבי ונקרא חוק שירותי תעופה. חוק זה בא להסדיר את התנאים בהם תחויב חברת תעופה בתשלום פיצוי לנוסע שנפגע מהשירות שלה בשל הקדמת טיסה, איחור בטיסה, ביטול טיסה וכדומה.
יש לא מעט חוקים בישראל שעוסקים בדברים "גדולים", אך לפעמים דווקא חוקים "קטנים" יותר הם אלו שבעלי משמעות גדולה יותר עבור רוב האוכלוסייה. כזה הוא חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) שנחקק בשנת 2012 על ידי חבר הכנסת אחמד טיבי ומוגדר ככזה שנותן מענה של פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה.
חוק זה בא לעשות סדר ולקבוע תנאים ומדרגות פיצוי לנוסע שנפגע מחברת תעופה בשל איחור או הקדמת טיסה, ביטול טיסה או אפילו רישום יתר לטיסה. כל המקרים הללו רק הלכו והתגברו במשך השנים והחוק בא כדי להילחם במצב זה ולהמעיט ככל שניתן את המצבים הלא נעימים הללו עבור הנוסעים בישראל.
מה הפיצוי הכספי שקובע חוק שירותי תעופה?
חוק טיבי נותן מענה לסוגים שונים של מקרים בהם ניתן לתבוע פיצוי מחברת תעופה.
התנאים לפיצוי על פי החוק:
- פיצוי על ביטול טיסה – המקרה החמור מכל הוא זה של ביטול טיסה. הגדרה זאת תקפה גם לטיסות שמתעכבות מעבר ל 8 שעות מהמועד המקורי שלהם או הוקדמו ביותר מ 8 שעות ולא ניתנה על כך הודעה לפחות 14 יום מראש לנוסעים. הפיצוי במקרה זה יהיה החזרת התמורה המלאה על כרטיס הטיסה או בחירה בטיסה חלופית על ידי הנוסע (לרוב בתנאים טובים יותר) וגם פיצוי כספי שמבוסס על יעד הטיסה שלו. ככל שהמרחק בטיסה גדול יותר, הפיצוי גבוה יותר.
- פיצוי על איחור בטיסה – המקרים הנפוצים ביותר הם בשל איחור בהמראה. עד שעתיים איחור אין פיצוי אך מעבר לשעתיים על חברת התעופה לדאוג לנוסע למזון ומשקאות ושירותי תקשורת שונים. כאשר האיחור מעבר ל 5 שעות ועד 8 שעות היא מחויבת גם לאפשר לו לבחור בין קבלת התמורה המלאה על כרטיס הטיסה שלו או בחירה בטיסה חלופית מטעמה, לרוב בתנאים טובים יותר (מחלקה משודרגת וכדומה).
- פיצוי על הקדמת טיסה – המקרים הנדירים יותר הם אלו של הקדמת טיסה ביותר מ 5 שעות מהמועד המקורי. במידה והחברה הודיעה על כך 14 יום מראש לנוסע, יש לו הזכות לבטל את הכרטיס הטיסה שלו או לבקש טיסה חלופית ואם לא הודיעה לו בזמן שנקבע בחוק, הוא זכאי לפיצוי שווה ערך לזה של ביטול טיסה.
- פיצוי על אובר בוקינג (רישום יתר) – היום חברות התעופה לוקחות פחות סיכונים כאלו אך לאורך שנים רבות היה מקובל למכור לפחות 10 אחוז יותר כרטיסי טיסה ממספר המושבים כי על פי הסטטיסטיקה לפחות 10 אחוז מהנוסעים לא היו מגיעים לטיסה מסיבה כזאת או אחרת. מקרה של רישום יתר שמונע מנוסע לעלות על הטיסה מחייב את חברת התעופה להעניק לו שדרוג למחלקה טובה יותר, מעבר לטיסה חלופית בתנאים טובים יותר או החזרת התמורה על כרטיס הטיסה שלו.
- פיצוי על פספוס טיסה – מקרים בהם נוסע הזמין טיסה עם מעבר בין מטוסים (טיסת קונקשן) והוא מאחר לטיסה שלו כיוון שהראשונה איחרה, יהיה זכאי לתנאים של פיצוי בגין ביטול טיסה.
תביעת פיצויים מחברת תעופה מומלץ לעשות באמצעות עורך דין שמתמחה בכך או אתרי אינטרנט שזהו תחום העיסוק שלהם ויש להם היכולת לתבוע חברות ישראליות או זרות שאין להן משרדים בארץ.
המאמר נכתב בשיתוף עם אתר Flight Refund אשר מייצג נוסעים ישראליים מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם. השירות של Flight Refund מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא מקבלים כלום, גם לא משלמים כלום!